× Business BUSINESS MOTORING SHIPPING & LOGISTICS DR PESA FINANCIAL STANDARD Digital News Videos Health & Science Lifestyle Opinion Education Columnists Moi Cabinets Arts & Culture Fact Check Podcasts E-Paper Lifestyle & Entertainment Nairobian Entertainment Eve Woman Travelog TV Stations KTN Home KTN News BTV KTN Farmers TV Radio Stations Radio Maisha Spice FM Vybez Radio Enterprise VAS E-Learning Digger Classified Jobs Games Crosswords Sudoku The Standard Group Corporate Contact Us Rate Card Vacancies DCX O.M Portal Corporate Email RMS

Royal media ordered to pay Sh12 million for defaming Eldoret law firm

By Michael Ollinga | July 6th 2017

The High Court in Eldoret has ordered the Royal Media Services (RMS) to pay a law firm in Eldoret Sh12 million over a defamatory broadcast.

Ibrahim Onyinkwa 70, his son Dennis Onyinkwa and daughter Everlyne Onyinkwa who are partners in a family law firm Onyinkwa and Company Advocates filed a suit against RMS on February 1, 2011 accusing the media house for airing news feature they alleged to be false and defamatory.

The Onyinkwas in their plaint stated the news feature about the loss of Sh59 million in the Cemetery saga aired consecutively on March 9, 10 and 11, 2010 in the 9.00PM Citizen TV prime time news by a reporter Olivia Oketch implicated alleged 15 beneficiaries of the lost money including them was false.

The plaintiffs say that the report by RMS showed that William Mayaka Onyinkwa and Company Advocates benefited from Sh4 million in the Cemetery scandal, a highlight they stated portrayed them as thieves and corrupt individuals hence damaging to their reputation.

They further argued that the choice of words in the report was calculated to damage their otherwise good reputation and that of their law firm which is a core source of their income hence affecting their business.

Morgan Omusundi, counsel for the plaintiffs argued that the family and the law firm had been hurt by the report, citing disregard by the media house to investigate and verify all the information to indeed establish if his clients were linked to the scandal.

"The defendant also refused to apologize or correct the wrongfully aired information despite my clients making a formal demand requiring the media house to do so in a letter dated March 16, 2010," Omusundi argued.

In their defence, RMS stated that the information broadcast on the said date was accurate in line with documents acquired from the Kenya Anti-Corruption Commission (KACC).

RMS further denied having been demanded by the plaintiff to make a formal apology to correct any information aired inadvertently and sought that the matter be dismissed from the court.

Lady Justice Cecilia Githua in her judgment stated that the defendant had aired the information implicating the law firm in the corruption scandal without caring to establish the truth through clarification.

The Judge also said the defendant did not care to make an apology or correction of the information by simply ignoring the demand letter and is liable for defamation.

"I award the first plaintiff Sh6 million and an additional Sh14, 384 for damages which will attract current interest rates, the second and third plaintiffs are also awarded Sh3 million each as a global sum, each one with separate interests and the defendant shall bear the costs of the suit," read Githua in the April 17, 2017 Judgement.

RMS has however filed a notice of appeal and an order to stay the effecting of the judgment though the appeal is not yet admitted in court.

Mr Omusundi was yesterday (Wednesday) in court seeking to tabulate the cost of the suit but the matter was adjourned to July 11, 2017.

Share this story
Should the government bailout Nakumatt Holdings?
Nakumatt Supermarkets is one of the most visible Kenyan brands to date, its current financial challenges notwithstanding.
Dog walking becomes the newest hustle in town
Dog walking is now a status symbol. Owning a pet is cool. I nowadays meet lots of Kenyans and foreigners walking their dogs and some running.